Workshops

Spelletjes en rekenen zijn een gouden combinatie. Ik ken geen kinderen die niet van een spelletje spelen houden. Een spel is veel motiverender dan een leerboek of een werkblad… En spelletjes lenen zich uitstekend voor het inoefenen van sommen, voor wat leerkrachten automatiseren noemen. Spelletjes kunnen bovendien uitnodigen tot strategisch denken. Daarom bied ik twee workshops aan. Een dagdeel voor leerkrachten, in te zetten als teamscholing ‘spel in de rekenles’ en een workshop van een (school)dag voor groepen 7/8 ‘ontwerp je eigen rekenspel’

Spel in de rekenles

Wat is de waarde van spel in de rekenles? Waaraan moet een rekenspel voldoen om effectief bij te dragen aan goed rekenonderwijs? Hoe en wanneer zet ik spellen het best in? Hoe ga ik om met verschillen in rekenvaardigheid bij het inzetten van rekenspellen? En misschien wel de belangrijkste: Waar haal ik de tijd vandaan? Al deze vragen en meer komen aan bod bij deze workshop. En aan het eind krijgt iedere groep een rekenspel cadeau, zodat het geleerde direct de volgende dag toegepast kan worden. Neem voor meer informatie en een offerte op maat contact met mij op.

Ontwerp je eigen rekenspel

Een dag lang bezig met spelletjes en rekenen. Een feestje rondom rekenen voor groep 7 of 8. We starten de dag na een korte introductie meteen met het uitproberen van een aantal rekenspellen. Daarna gaan we aan de hand van de ontwerpcirkel ons eigen spel ontwerpen. Brainstormen, idee kiezen en concept uitwerken, proefspelen, aanpassen en dan ons definitieve spel vormgeven. Daarbij zijn kunnen we kiezen uit veel verschillende materialen, zoals dobbelstenen, pionnen, fiches et cetera. We werken in kleine groepjes waarbij we aan het eind van de dag een aantal spellen hebben waar we de rest van het schooljaar mee aan de slag kunnen. En wat is er nou leuker dan je eigen spel kunnen spelen?

Ik ben lesbevoegd en beschik over een VOG. Deze dag kan daarom ook ingezet worden als de vaste groepsleerkracht een dag vervangen moet worden.